Haurrei coronavirus COVID-19 agerraldiaren berri emateko gomendioak

Gomendio hauek 4 eta 10 urte bitarteko haurrentzat egokituta daude, adin gazteagoetan ideia abstraktuagoa baita eta egokitzapen errazagoa eskatzen baitu. 10 urtetik aurrera kontzeptu konplexuagoak ulertzen dituzte, eboluzio-etapa honetan bezain egokitzapen zehatzak egin beharrik gabe.

Agerraldiaren bilakaerari buruzko ziurgabetasuna kontuan hartuta, eta egunez egun egoera berri bati aurre egin behar diogula kontuan hartuta, komeni da transmititzen dugun informazioa ere egokitzea. Horregatik, birusaren transmisioa eta higiene-neurriak prebenitzeari merezi duen garrantzia eman behar diogu, adingabeei eragiten dieten alarma-egoerak ere murriztuz.

NOLA AZALDU HAURREI?

Haurrak ez dira miniaturan helduak, baizik eta helduek ezagutu behar ditugun ezaugarri psikologiko, ebolutibo eta emozional batzuk dituzte, haiek ulertzeko, eta guri ere ulertzeko aukera izan dezaten, informazio egokia eta egokitua eskainiz.

 

ZER AZALDU CORONAVIRUS-I BURUZ?

  • Izan ditzaketen zalantza guztiak modu errazean argitzea, eta lasaitasuna eta segurtasuna helaraztea.
  • Ez itxaron galdetzera, haiekin hitz egiteko.
  • Okerreko edo gaizki interpretatutako informazioa zuzentzea.
  • Birus arriskutsua delako zintzoak izatea, erraz kutsatzen delako, eta, beraz, hartatik babestu behar gara.
  • Sintoma ohikoenei buruzko informazioa ematea: sukarra, eztula eta aire-faltaren sentsazioa.
  • Kasu gehienak errekuperatu egiten direla jakinarazi, baina adinekoak dira birus hori gehien zaindu behar dutenak (batez ere aitona-amonak)
  • Segurtasuna eta konfiantza ematea, eta jakinaraztea osasun-profesional asko daudela birusa sendatzeko, ulertzeko, arriskuak murrizteko eta txertoa aurkitzeko.

 

NOLA AZALDU HAURREI?

  • Beldurrak edo zalantzak alde batera ez uztea.
  • Adingabearen adinera eta jakintzara egokitutako hizkera erabiltzea.
  • Ulertu behar dugu ondo azaldu ezean, informazio-falta konpentsatzeko argudio fantastikoak erabiliko dituztela.
  • Gaiari buruz maiz hitz egitea, baina informazio gehiegi eman gabe. Horri buruz hitz egitea normalizatzea, gai tabua izan gabe.
  • Haiekin komunikatzeko topaguneak sustatzea, adierazteko, entzuteko eta galdetzeko seguru eta lasai senti daitezen.
  • Ospitaleratzeak dauden edo hil diren pertsonen kopuruari buruzko informazio orokorra aipatzea saihestea.
  • Zintzoak izatea, izan ditzaketen zalantza edo beldur konkretuei erantzunez, azalpen luzeak saihestuz.
  • Beren zalantzak adieraz ditzaketela transmititzea eta gugan konfiantza izatea.
  • Erantzun guztiak ez baditugu, zintzoak izan, agian elkarrekin bilatu ahal izango ditugu erantzunak.
  • Marrazki edo irudikapen grafiko errazak erabiltzea, kutsatzea nola gertatzen den azaltzeko (adibidez, Txinan jaio zela, bidaiatzea asko gustatzen zaiola, eta gero ia mundu osoan ibili dela, dibulgaziozko bideo xume eta grafikoren bat erabiltzea…).

 

BABESTU/EMAN SUPER-PODER, BABESTEKO

Une egokia da bizitza osorako higiene-neurriak helarazteko! Osasun-agintariek zehazten dituzten gomendioak eta prebentzio-neurriak jarraitu behar dira, eta haiengan konfiantza izan behar da, badakitelako zer egin behar duten, ezagutzak eta bitartekoak baitituzte.

  • Eskuak xaboiarekin garbitzea “birusari buruzko abesti bat asmatzen dugun bitartean, biderkatzeko taula bat esaten dugu edo 20 eta 0 arteko kopurua dugu alderantziz”, indarrez igurtziz, gainazalean eta alboetan (horretarako, dibulgaziozko bideo atseginak ere badaude, eta horiekin aurkitzen saia gaitezke).
  • Eztul edo doministiku egitean, estali ahoa eta sudurra ukondo flexionatuarekin edo botatzeko zapi batekin, zaborretara botatzen duguna, “Birus gaiztoetatik babesteko karateko giltza magiko bat balitz bezala“.
  • Begiak, sudurra edo ahoa ez ukitzea “egiten duenak puntu bat galtzen duen jolas gisa“.
  • Beste haurrekin edo beste pertsona batzuekin kontaktu fisikoa izatea saihestea, nahiz eta beste pertsonarekin jolasteko edo jotzeko gogo handia izan. Hau denbora labur baterako izango da, lagunak berriro besarkatu edo ukitu ahal izango ditugu.
  • Aita eta ama beti izan ditzakeela jakitea, fisikoki ondo ez badago edo kezkatzen duen zerbait badago.
  • Kontuz ibiltzea beste pertsona batzuekin harremanetan jartzeko moduan, arbuio edo diskriminazio jokabideak saihestuz. Gure beldurrak modu desegokian jokarazi gaitzake, pertsona jakin batzuk baztertuz edo diskriminatuz.
  • Konturatzen ez bagara ere, guri begira eta ikasten ari dira, eman dezagun higieneko eta osasuneko prebentzio-neurrien, eta lasaitasun-neurrien adibide bat.

 

GURASOENTZAKO GOMENDIOAK

Aurreko gomendioei jarraitzea, eta, gainera:

  • Garrantzitsuena da lasai egotea eta estresa maneiatzen jakitea (Ez dezagun ahaztu helduak garela nola jokatu behar duten erakusten duen adibidea)
  • Beste heldu batzuekin ditugun elkarrizketak zaintzea.
  • Ez beldurtu eta ez animatu. Errealista izatea, pertsona gehienak sendatzen ari dira.
  • Ondoeza eta kezka eragin diezaiekeen informazio orotatik babestea, informazioa ez baitute ondo interpretatzen. Kontuan izan sare sozialetako informazioa azalekoa, osatugabea edo okerra izan ohi dela.
  • Ez ibili bakarrik Interneten Covid-19ri buruzko informazio desegokia bilatuz.
  • Inguruko helduen osasun-egoerari buruzko segurtasuna ematea, hala nola aitona-amonen osasun-egoerari buruzkoa, beren burua babesten eta zaintzen badakitela jakinaraztea. Beste senide batzuk maiz ikusten badituzte eta birusaren ondorioz bisitak murriztu badira, kontaktu birtualak sustatzea.
  • Ohiko familia-ordutegi eta ohiturei eustea, egoera horrek errutinek ematen duten ordena, egitura eta segurtasuna alda ez ditzan; baina zorrotzak izan gabe, egoeraren salbuespena kontuan hartuta.
  • Jolas librerako, kirolerako eta gorputz-mugimendurako denbora sustatzea, baita aspertzeko denbora uztea ere (honetan ere badugu laguntza sare sozialetan zabaldutako bideo eta esteketan).
  • Ordutegi, zeregin eta erantzukizun-ohitura bat izatea, adinaren arabera; eta egunero denbora bat ematea irakurketari, zereginei edo estimulazio intelektualari.
  • Astean egun bateko ordutegiak eta errutinak eta asteburukoak bereiztea.
  • Lan eta familia-bizitza uztartzeko modurik onena bilatzea, ordutegiak beste gurasoarekin, senideekin edo, halakorik balego, beste laguntza batzuekin antolatuz.
  • Egoera horretaz baliatzea familian gozatzeko eta aisialdirako denbora gehiago igarotzeko, hain beharrezkoa eta urria izan ohi den zerbait.